Verrast door wat ambassades voor ons kunnen doen

Thema economische diplomatie: ministerie van Buitenlandse Zaken ondersteunt Nederlandse bedrijven in het buitenland.

Eén van Nederlands’ meest geliefde chocolademerken, Tony’s Chocolonely, wil de wereld een stukje beter maken. Volgens Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman is het tijd om die missie over de landsgrenzen te brengen. Dat doet Tony’s met hulp van het Oranje Handelsmissie Fonds en het Dutch Good Growth Fund: initiatieven van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De fondsen helpen Nederlandse bedrijven bij het realiseren van hun internationale ambities.

'We onderzochten: is het economisch haalbaar om succesvol te zijn in de Verenigde Staten? Het antwoord is ja, maar we kunnen er wel wat hulp bij gebruiken. Daarom schreven we ons in voor het Oranje Handelsmissie Fonds. Ik ben aangenaam verrast door wat het ministerie en de ambassades in de VS voor ons kunnen betekenen. Het ondernemerschap moet van ons komen en dat is ook logisch. Maar het netwerk en de kennis van het ministerie zijn groter dan ik dacht. Zo komen we in de VS op een heel andere manier binnen bij belangrijke partijen als bijvoorbeeld een supermarkt met fairtrade producten dan wanneer dat als klein Nederlands bedrijfje zelf zouden doen.'

'Naast ondersteuning via het Oranje Handelsmissie Fonds krijgen we ook financiële hulp via het Dutch Good Growth Fund. Het fonds is er speciaal voor MKB’ers die willen investeren of exporteren naar opkomende markten en ontwikkelingslanden.'

Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer Tony’s Chocolonely