Eén etalage voor BV Nederland

Hoe zetten we de oplossingen die Nederland te bieden heeft voor stedelijke uitdagingen, om in concrete business deals? Daarover gingen ambassadeurs en consuls-generaal uit het hele westelijk halfrond woensdagochtend in gesprek met vertegenwoordigers van verschillende Nederlandse gemeenten. Ze ontmoetten elkaar in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek.

Ambassadeurs komen aan bij de Van Nelle Fabriek

Ambassadeurs komen aan bij de Van Nelle Fabriek

Eén netwerk

Het thema van de ochtend was ‘Sustainable cities’. De door de Directie Westelijk Halfrond en Vereniging van Nederlandse Gemeenten georganiseerde bijeenkomst startte met presentaties waarin vier sprekers hun steden voorstelden, met elk hun eigen uitdagingen en kansen. Alhoewel, ‘hun’?

Burgemeester van Den Bosch Jack Mikkers vertelde graag over de vooruitstrevende projecten op het terrein van big data in zijn stad. Maar benadrukte als voorzitter van de NL smart city strategie ook dat we moeten kijken naar wat we als Nederland te bieden hebben. ‘Die haven van Aboutaleb, die is ook gewoon van ons.’ Gronings wethouder Joost van Keulen sloot zich daarbij aan. ‘Als we de dingen die we goed doen internationaal te gelde willen maken, moeten we één netwerk vormen.’

Want er liggen kansen. Ambassadeur Han Peters wees op de uitdagingen van Braziliaanse miljoenensteden. Consul-generaal in Toronto Anne le Guelec vertelde dat onder andere bij de stadsontwikkeling aan Toronto’s waterfront er goede ervaringen zijn met de Nederlands-Canadese samenwerking.

Vraag en aanbod aanscherpen

Om antwoord te geven op de vraag hoe we die kansen in de praktijk kunnen verzilveren, gingen de deelnemers in groepen uiteen. Iedere tafel moest drie punten opschrijven die ze alle deelnemers wilden meegeven, voor de thema’s ‘smart cities’, ‘mobiliteit’, ‘circulaire economie’, ‘water’ en ‘energie’. De wens om elkaar te leren kennen bleek volop aanwezig. Elkaars stad, elkaars problemen en uitdagingen. Dat betekende ook dat in de tweede en derde ronde de tafels steeds leger werden – in de zijlijn bespraken de deelnemers concrete voorbeelden.

Een van hen is ambassadeur Margriet Leemhuis. ‘Door samen te praten krijgen we de vraag in het buitenland en het aanbod in Nederland scherp.’ Zelf heeft ze wel oren naar het dataproject in Groningen. ‘Voor een Mexicaanse stad zijn we bezig de verkeersproblemen aan te pakken. De distributie van alle kleine winkeltjes die allemaal een paar flessen cola nodig hebben zorgt daar iedere dag voor een enorme verkeersopstopping. We werken al samen met de universiteit van Mexico en Eindhoven, TomTom, Coca-Cola en Heineken. Die dataontwikkelingen kunnen ons misschien weer een stap verder brengen.’ Met dat doel loopt ze vlug in de richting van burgemeester Mikkers.

Etalage voor Nederland

Naast veel nieuwe visitekaartjes nemen de deelnemers ook een aantal leerpunten mee. Een paar suggesties vanaf de tafels: in een volgende Smart City strategie een analyse opnemen van wat er in het buitenland gebeurt. Zorgen dat je als stad het hele aanbod in je regio overziet en aansluit bij de posten – die de vraag in beeld kunnen brengen. In het buitenland optreden als één Nederland. En nadenken wat we in de etalage voor BV Nederland zetten. ‘We moeten kiezen wat onze niche is en ons daar heel goed op presenteren,’ was de tip van de ‘energie’ tafel.